Dag 15 - 27 augustus 2016: Van Ogden naar Yellowstone

Om 8:45 zitten we weer in de auto voor voorlopig onze laatste lange rit.  We rijden verder noordelijk via de I-15. Een saaie lange zit.  Onderweg tanken we weer een keer.

Het landschap verandert langzaam van droge, uitgestrekte akkers naar meer bomen.  Na zo'n 5 uur rijden komen we aan bij Yellowstone National Park, de West Entrance.  Bij de ingang kopen we voor 80 dollar een America the Beautiful Pass, die ons toegang geeft tot alle National Parks die we nog gaan bezoeken.
Zodra we Yellowstone binnen rijden zijn we overdonderd door de prachtige omgeving.

Al snel komen we bij de Two Ribbons Trail, een korte wandeling door het bos dat in 1988 is verbrand.  Ook vandaag zijn er meerdere bosbranden aan de gang.  Je ziet het echter geen blusvliegtuigen; alle branden worden in de gaten gehouden maar niet geblust, want het hoort bij dit gebied.  In Yellowstone staan veel dennenbomen. Door de hitte barsten de dennenappels open en laten hun zaden los.  Zo komen er weer nieuwe bomen.  Dit effect is goed te zien bij deze Trail.

Daarna rijden we een verder. Al gauw zien we ons eerste wildlife zien;  een kudde bizons! We rijden door naar Madison Campground, waar we vanavond slapen.  We laden de spullen uit en zetten de tent op. In een half uurtje staat ie,  dus dat is best snel voor een eerste keer.

Als we helemaal gesetteld zijn eten we gauw wat en stappen we in de auto om nog even rond te gaan kijken.  Wat een prachtig park.
We stoppen eerst bij de Gibbon Falls, een mooie waterval in de Gibbon River.

Een stukje verder doen we een korte wandeling bij de Artist Paintpots, een gebied met veel thermische activiteit. We zien hier veel rook en blubberende modderpoelen.  Gaaf om te zien,  het doet me denken aan Rotorua in Nieuw-Zeeland.

Op de terugweg naar de camping stoppen we nog even bij de Beryl Spring,  een van de heetste bronnen in Yellowstone. Het water dat naar boven komt is zo'n 90 graden.

Daarna rijden we weer terug naar de camping.  Op het gasstel (dat ons echt positief verrast,  wat een fijn ding! ) maken we soep en we eten het restje brood van gisteren erbij op. Prima eerste maaltijd op de camping!

Na het eten loop ik nog even richting de rivier.  Even verderop is een kleine kudde elks  (hertachtige). Ze steken net de rivier over.  Wat gaaf en bijzonder om te zien!

Bij het inchecken op de camping vertelde de dame bij de balie dat er vanavond om 21u een Ranger Program is.  Dit is een  soort informatiebijeenkomst; het gaat over de nut en noodzaak van bosbranden. Erg informatief, zo leren we dat 90% van de bosbranden worden veroorzaakt door blikseminslag.

Na  3 kwartier lopen we terug naar de tent,  het is echt mega donker.  Gelukkig hebben we een lantaarn. Het is erg bijzonder om te zien hoeveel sterren er zijn,  zoveel zie je er in Nederland nooit.  Supergaaf! Om 22:15 liggen we in de tent.  Ik ben benieuwd of we een beetje kunnen slapen!