Dag 35 - 16 september 2016: Grand Canyon

Waar ik al ruim een jaar naar uitkijk, staat op het punt te beginnen; afdalen en overnachten in de Grand Canyon. De wekker maakt ons om 04:45 wakker; best fijn om weer eens een nachtje op een normaal bed te slapen.

We pakken onze spullen, checken uit in het hotel ("See you tomorrow!") en staan iets voor zes uur bij de bushalte. De speciale hikers express bus brengt ons naar het begin van de South Kaibab Trail. Dit pad voert ons tot op de bodem van de canyon, naar de Phantom Ranch, waar we vanavond overnachten.

Om 06:35 uur gaan we met nog wat slaperige oogjes op pad. De zon komt net op en het is best fris! Fijn dat we allebei een vest mee hebben genomen. Na een klein half uur komen we bij het eerste uitzichtpunt: Ooh Aah Point, vernoemd naar de reacties die dit punt vaak oproept. En het is inderdaad erg mooi.

Na een uur wandelen  (vanaf het begin) bereiken we de eerste rustplaats, Cedar Ridge. We hebben dan al 2,4 kilometer afgelegd en zijn 347 meter gedaald.

Wij lopen nog een uurtje door naar het volgende punt, Skeleton Point. Hier zitten we een tijdje op een uitstekende rots met een geweldig uitzicht. Skeleton Point is op 4,8 kilometer vanaf het begin, we zijn daar 621 meter gedaald.

Het pad is prima verzorgd, maar loopt wel onhandig. Op de steile stukken ligt om de paar meter een houten balk, die als een soort trede moet fungeren. Tussen de balken hoort aarde of zand te liggen, maar dat is in veel gevallen weg, mogelijk door het weer of door de muilezels die ook veel van dit pad gebruik maken. Hierdoor stap je steeds in een diepe kuil, wat niet bevorderlijk is voor de kuiten en knieƫn.

Een uur na Skeleton Point bereiken we het volgende punt, Tip Off. Dat ligt 993 meter onder beginpunt en op 7,1 kilometer.
Vanaf daar is het nog 4,8 kilometer naar de Phantom Ranch.
Vanaf Tip Off kun je de Colorado Rivier al zien en even later zien we ook de eerste gebouwen van de ranch vanaf grote hoogte. Wel moeten we nog even ruim 463 meter dalen.

Na vijfenhalf uur (inclusief stops), bereiken we de Phantom Ranch. We hebben 11,9 kilometer afgelegd en zijn 1457 meter in hoogte gedaald.

Wat is het hier gaaf! Een klein beetje beschaving midden in de wildernis.

We zijn erg vroeg, zo blijkt. We overnachten (apart) in een slaapzaal met 5 stapelbedden. We hebben allebei de eerste keus voor welk bed we willen, er is in beide slaapzalen nog helemaal niemand.

De rest van de middag kunnen we relaxen. We zitten een tijdje met onze voeten in een zijrivier van de Colorado en doden de tijd met yathzee in de kantine, die overigens heerlijke limonade en koude biertjes verkoopt.

Om 16:00 uur is er een bijeenkomst van een Park Ranger die hier gestationeerd is voor een aantal dagen. Het programma vanmiddag is 'Grand Canyon Trivia', een spel met allemaal vragen over de Grand Canyon. Per goed antwoord kun je een sticker winnen (maximaal drie). Dankzij mijn uitgebreide voorbereiding (haha) weet ik best veel antwoorden, en 'win' dan ook de drie verschillende stickers. Woohoo!

Om vijf uur gaat de eerste groep eten. Nu het rustig is kunnen wij mooi even douchen en de blog bijwerken.
Om half 7 mogen wij aanschuiven voor het 'Stew Dinner', een prima stoofpotje.

Om half 8 gaan we terug naar de slaapzaal, waar het al donker is; een aantal mensen ligt al te slapen. Dat doen wij dan ook maar...dus we liggen vroeg op bed. Misschien ook maar beter, om half 5 worden we gewekt.

Weer: 32 graden en zon (op de bodem)

1. Echt zo leuk om dit te lezen en te zien, je hebt het er zo vaak over gehad en zo naar uitgekeken! Enne...geen runkeeper daar? ;-) x Jane