Dag 42 - 23 september 2016: Yosemite NP

Oeh,  het is koud!

De camping staat in de vallei, die omgeven is door hoge granieten rotsen. Het duurt dan ook tot half 10 voordat de zon zich laat zien vanachter deze rotsen.

Mijn originele plan was om vandaag een flinke hike te doen, namelijk de Four Mile Trail vanuit de vallei omhoog naar Glacier Point (1000 meter hoger) en dan vanaf daar de Panorama Trail weer terug naar de camping. Dat zou bij elkaar zo'n 22 kilometer stappen zijn. Baz was al niet zo enthousiast en mijn benen staan na het Grand Canyon avontuur ook niet echt te springen.

In plaats daarvan vertrekken we rond 10 uur lopend van de camping naar het begin van de Mist Trail, dat ook het laatste stuk van de Panorama Trail is. Net buiten de camping zien we een beer! Het is een kleintje, die in een hoge struik zit. Een foto maken is daardoor lastig.

Omdat we de moeder niet zien, lopen we gauw door naar het begin. Hier lopen we 2,5 kilometer omhoog tot aan de top van de Vernal Falls, waar gelukkig wel water naar beneden komt. Een stevige klim naar boven geeft een mooi uitzicht over deze waterval.

Zoals je ziet hebben we goed geslapen...

We dalen weer af en keren terug naar de camping. Daar pakken we de auto om naar Glacier Point te rijden. Vanuit de vallei is dat ongeveer een uurtje rijden. Onderweg stoppen we nog even bij Tunnel View. Daar worden net 3 bussen uitgeladen, dus 150 mensen maken tegelijkertijd deze foto.

Boven hebben we een prachtig uitzicht op de granieten bergen van Yosemite, waaronder het bijzondere Half Dome. We lopen hier een tijdje rond, genieten van de omgeving en eten een ijsje.

Als we weer terugkomen op de camping is het daar alweer wat afgekoeld,  De zon is weer weg. Met onze handschoenen aan doen we een vroeg diner (broodje ei) en spelen we 4 potjes yathzee (ook met handschoenen aan,  eindstand 2-2).

Daarna gaat het vuur lekker aan, dat voelt lekker warm! Om 21 uur duiken we de tent in.

Weer: 17 graden, zon
Afsrand:63 mijl

1. In dit park hebben we indertijd bezoek bij de tent gehad van (vermoedelijk) een beer. De ranger had ons die avond al gewaarschuwd. Veel herrie maken was het advies. Nou dus maar geschreeuwd toen we wat hoorden vlakbij de tent. En alleen dat dunne doek ertussen. .........toch best eng. Ze konden goed ruiken was ons vertelt, dus vroeg ik me echt af of mijn deo er goed af was, dat ze dat niet voor eten zouden aanzien.
    Het had evengoed mijn broer kunnen zijn die mij bang zou willen maken....maar die zou op dat moment toch echt niet in amerika zijn....
    Een dag daarvoor hadden we nog beren gezien in het bos op 50 meter afstand. Mooi, toch maar weer meegemaakt.